4 nurinkurista myyttiä työstä henkilöstöpalveluyrityksessä: Miksi työ Farmanialla on enemmän kuin työ Veralle ja Johannalle?

“Tuntuu, etten ole pelkästään töissä täällä.” 

Näin tuumaa lääketeollisuuden alalta Farmanian apteekkirajapintaan farmaseutiksi hypännyt Johanna Pelkonen – joka on viihtynyt talossa jo vuoden päivät. 

Kun Johanna päätti 35-vuotisen uransa lääketeollisuudessa, yksi asia oli hänelle selvää: hän halusi viettää uransa ehtoopuolen talossa, jossa työpäivät eivät maistu puulta. 

Johanna Pelkonen Farmanian toimistolla.

Ja hänen mukaansa Farmania on osoittautunut nappivalinnaksi siihen toiveeseen!

Johanna kertoo, ettei hän kuitenkaan osannut aavistaa, että toimiminen henkilöstöpalveluyrityksessä voisi tarjota paljon enemmän kuin vain työn. 

Tähän tunteeseen samaistuu myös Johannan farmaseuttikollega Vera Österman. Puoli vuotta sitten taloon tullessaan, Vera tunsi olonsa oitis tervetulleeksi Farmanian lämpimään työyhteisöön – jo se itsessään mursi hänen omia ennakkoluulojaan.

Ai tällaistakin voi henkilöstöpalveluyrityksessä olla”, Vera muistaa pohtineensa. 

Mitkä neljä myyttiä työhön henkilöstöpalveluyrityksessä usein liitetään? Vera ja Johanna kertovat nyt, miksi he elävät heille parasta mahdollista arkea farmanialaisina.

Myytti #1: “Työ henkilöstöpalveluyrityksessä on väliaikaista” 

Veran ja Johannan mukaan Farmanialla työskentelyn hienous piilee nimenomaan ketterässä arjessa. Ja juuri siksi talossa halutaan tehdä pidempiäkin työuria. 

Johanna kertoo, että työntekijöiden urasuuntaa hahmotellaan myös yhdessä esihenkilön kanssa. 

“Minusta on hienoa, että täällä pidetään kehityskeskusteluita ja ollaan kiinnostuneita farmanialaisten tulevaisuudesta. Täällä todella halutaan sitouttaa taloon”, Johanna kertoo. 

Vera on Johanna kanssa samoilla linjoilla. Vaikka työ Farmanialla voi ilman muuta olla väliaikaistakin, Vera liputtaa pidemmän työsuhteen puolesta. Se antaa hänen mukaansa enemmän tekijälleenkin. 

Jo puoli vuotta talossa ovat osoittaneet, että hänet todella halutaan pitää ja hänen hyvinvointiinsa ollaan valmiita satsaamaan. 

“Meille tehdään täällä hyvät oltavat”, Vera lisää.   

Myös Farmanian porukka on se, joka saa Veran ja Johannan viihtymään. 

Vaikkei apteekkityössä tehdä vuoroja aina yhdessä muiden farmanialaisten kanssa, tiivistä yhteyttä pidetään esimerkiksi WhatsAppin kautta ja kasvotusten tavataan yhteisissä kokoontumisissa, kuten Farmanian hyvinvointikioskin aktiviteettien merkeissä.

“Täällä on todella paljon ihania ihmisiä, ja tunnen kuuluvani tärkeänä osana meidän porukkaamme. Sen lisäksi, että rakastan asiakaspalvelutyötä, tämä porukka saa viihtymään Farmanialla”, Johanna sanoo.

Myytti #2: “Työntekijät ovat kuin pelinappuloita, joita siirrellään miten tahansa” 

Vera nauttii mahdollisuudesta räätälöidä omia työviikkojaan Farmanialla – siksi hän kokee työskentelyn henkilöstöpalveluyrityksessä hänelle oikeaksi valinnaksi. Vera kertoo, että hänen toiveitaan kuunnellaan herkällä korvalla, eikä häntä ole koskaan pistetty pelinappulamaisesti työvuoroon, johon hän ei itse halua mennä.

Vera Österman kokee työskentelyn henkilöstöpalveluyrityksessä hänelle oikeaksi valinnaksi.

“Olin äimistynyt miten helposti työjärjestelyt täällä hoituvat. Kun kerroin haluavani tehdä 80 % työaikaa, se onnistui ongelmitta. Tuntuu, että minun hyvinvointiani halutaan priorisoida täällä”, Vera kertoo. 

”Minun hyvinvointiani halutaan priorisoida.”

Myös Johanna toteuttaa itse räätälöimäänsä työviikkoa – toisinaan työvuoroja on viikossa neljä ja toisinaan kaksi. Tämä ketterä tekemisen tapa mahdollistaa hänelle tärkeitä asioita elämässä työn ulkopuolella.

“Saan itse päättää mitkä päivät viikosta olen töissä. Se on minulle henkilökohtaisesti tärkeä juttu, sillä voin esimerkiksi käydä vierailemassa iäkkäiden vanhempieni luona useampana päivänä viikossa”, Johanna sanoo. 

Johanna tuntee myös Veran tapaan tulevansa kuulluksi Farmanialla. Hän kehtaa sanoa, jos hän ei tunne oloaan omaksi tietyssä apteekissa ja työvuoroja vaihdetaankin toisinaan päittäin muiden farmanialaisten kanssa. 

”Tuntuu hyvältä, että minulle tarjotaan parhaat mahdolliset oltavat ja puitteet tehdä itselleni rakasta asiakaspalvelutyötä”

    “Tiedän, että voin kertoa avoimesti, jos jokin apteekki ei tunnu minulle hyvältä. Täällä ollaan todella ymmärtäväisiä ja autetaan kyllä. Tuntuu hyvältä, että minulle halutaan tarjota parhaat mahdolliset oltavat ja puitteet tehdä itselleni rakasta asiakaspalvelutyötä”, Johanna summaa.

    Myytti #3: “Henkilöstöasioihin ei panosteta ja esihenkilöitä on vaikea saada kiinni” 

    Muistat varmasti tilanteen elämässäsi, jolloin olet kaivannut esihenkilösi tukea: esimerkiksi mieltä painaneessa asiassa kotona, kinkkisessä työprojektissa tai vaikka uupumuksen kanssa kipuillessasi.

    Voi olla, että esihenkilösi on ollut se tärkeä henkilö, joka on auttanut sinua tilanteessasi eteenpäin. 

    Vera tunnistaa itsensä tällaisesta hetkestä viime syksyltä. 

    Hän oli vasta tullut taloon ja eteen tuli asiakaspalvelutilanne, joka jäi kaihertamaan häntä jälkikäteen. Ahdistus kasvoi niin suureksi, että hän tunsi tarvitsevansa henkilöä, jolle puhua. 

    Pienen empimisen jälkeen, Vera rohkeni soittaa esihenkilölleen, aluepäällikölle Jasperille. 

    “Muistan, että jännitin puhelua todella paljon. Mitä minä sanoisin? En oikeastaan ole kipeä, mutta minua ahdistaa?”, Vera muistelee kysymystulvaa päänsä sisällä. 

    Vera kuitenkin tunsi pian, miten jännityksen tunteet väistyivät. Jasper kohtasi Veran empaattisesti rauhoitellen – kaikki järjestyy kyllä. 

    Jasperin lohduttavat sanat osoittivat Veralle, että hänestä todella välitetään. Tämä tilanne mursi hänen viimeisetkin ennakkoluulon rippeensä henkilöstöpalveluyrityksen kolkosta kulttuurista. 

    “Jasper järjesteli asiat minulle parhain päin ja tuli vielä jälkikäteen kysymään onko kaikki hyvin, ja juttelimme pitkän tovin tapahtuneesta. Hänen empaattisesta suhtautumisestaan tuli heti tunne, että tähän tyyppiin minä voin luottaa”, Vera kertoo. 

    “Kun tunnen, että minun tarvitsee jutella jonkun kanssa, tiedän, että voin aina soittaa esihenkilölleni tai laittaa WhatsAppissa viestiä. Esihenkilöni on myös usein minuun päin yhteydessä ja kysyy ihan vain mitä kuuluu”, Johanna lisää. 

    Myytti #4: “Työ on itseään toistavaa suorittamista” 

    Johannan ja Veran mukaan alan edelläkävijätalossa päivät eivät käy yksitoikkoisiksi. Aina on uutta opittavaa ja vaihtelevissa päivissä koetaan ahaa-elämyksiä yhdessä farmaseuttikollegojen kanssa.

    “Minusta on hienoa, että näen farmasia-alan koko kirjon täällä: erilaisia apteekkeja, farmaseutteja, toimintatapoja ja asiakkaita. Se on suuri rikkaus oman oppimiseni ja työpäivieni vaihtelun kannalta ­– työ ei tunnu koskaan vain työltä”, Johanna kertoo. 

    ”Minusta on hienoa, että näen koko farmasia-alan kirjon täällä”

    Vasta-aloittelevana farmaseuttina Johanna kiittelee työkavereitaan, jotka usein pitävätkin hänelle lyhyitä “oppitunteja” työpäivien lomassa.

    “Kollegoillani on ihan valtava asiantuntemus ja tietotaito täällä, ja yhteiset ”oppituntimme” ovat olleet todella suuri rikkaus itselleni”, Johanna kertoo. 

    Vera komppaa Johannaa ja kertoo, että vielä monen vuoden farmaseuttiuran jälkeenkin hänelle tulee eteen päivittäin jotain uutta oivallettavaa.

    “Olen toiminut farmaseuttina seitsemän vuotta, enkä siltikään tiedä kaikkea. Se onkin tämän vaihtelevan arjen hienous. On myös helpottavaa tietää, että aina voi pyytää työkaverilta apua”, Vera lisää.

    “On ihanaa, että näin 62-vuotiaana löydän yhä valtavan innostuksen työhöni!”, Johanna kertoo. 


    Seuraa meitä somessa