Verkkoapteekin ylläpitoon voi käyttää kuukausittain runsaasti aikaa. Tarjousten päivitykset, alennuskampanjat, aukioloajat, ajankohtaisten tuotteiden nostot, vaihtuvat mainosbannerikuvat, uudet ja vaihtuneet linkit, sisältötekstit ja tietenkin alamme ja verkkomyynnin ajankohtaisten asioiden seuraaminen ja opettelu. Toisaalta verkkokauppaa voi pyörittää myös maltillisella panostuksella.
Tämän blogitekstin ideana on kerätä yhteen ideoita ja ajatuksia, mitä verkkoapteekissa ainakin kannattaa tehdä kuukausittain.
1.Tarkastele asiakasnäkymää
Usein verkkoapteekeissa keskitytään vain siihen, että kuvat ja tuotteet vaihdetaan asiakasnäkymään tutustumatta. Asiakasnäkymää kannattaa tarkastella vähintään kerran kuukaudessa kriittisin silmin.
On hyvä tiedostaa, miten asiakas käyttäytyy verkkokaupassa. Siten voimme helpottaa asiakkaan ostoprosessia, tehdä verkkoapteekissa asioinnista miellyttävämpää ja näin saada jopa kasvatettua verkkokaupan liikevaihtoa. Välillä kannattaa kysyä myös asiakkailta heidän
kokemuksiaan verkkoapteekissa asioinnista, tai vaihtoehtoisesti käyttää ulkopuolista tahoa ulkoasun ja käytettävyyden tarkasteluun.
2. Katso analytiikkaa
Verkkoapteekit keräävät omistajalleen paljon tärkeää dataa asiakkaiden käytöksestä ja liikkeistä verkkoapteekissa. Tätä dataa voidaan hyödyntää esimerkiksi asiakaskokemuksen ja asiakkaan ostopolun parantamiseen. Dataa voi kerätä eri palveluihin analysoitavaksi. Analytiikan avulla voidaan päätellä esimerkiksi, jos ostoprosessissa on ”tulppa” tai jos jokin markkinointikampanja toimii muita paremmin.
3. Tarkista edellisen kuun kampanjat
Muista tarkistaa, miten edellisten kuukausien kampanjat ovat toimineet, ja ovat asiakkaat löytäneet ne verkosta. Tarkistan myös, että vanhat kampanjahinnat sekä niiden mainosmateriaalit on poistettu verkkoapteekista. Kampanjahinnoille kannattaa asettaa aloitus- ja lopetuspäivämäärä, jolloin kampanjat elävät verkkoapteekissa omaa elämäänsä, eikä niitä tarvitse kuukausittain käsin inaktivoida.
4. Tarkista uudet kampanjat
Luo kampanjalle jokin tavoite ja seuraa sitä. Tarkista, että tarjoukset ovat asiakkaalle helposti saatavilla ja löydettävissä. Muista vaihtaa myös uudet tarjousbannerit verkkoapteekkiin herättämään huomiota.
Apteekkijärjestelmä ja verkkokauppa-alusta määrittelevät sen, mitä kautta tarjoushinnat luodaan ja aktivoidaan. Tarjousten luomiseen ja päivittämiseen kannattaa luoda selkeät rutiinit ja toimintaohjeet. Tarjoushinnat voidaan onneksi lähes aina ajastaa etukäteen, mikä helpottaa verkkoapteekin hallintaa, sekä työajan suunnittelua apteekissa.
+ Pahitteeksi ei ole markkinoida jotain hyvää kampanjaa asiakkaille esimerkiksi oman apteekin somessa.
5. Muista nostaa uudet kampanjat ja ajankohtaiset tuotteet etusivulle
Yleisin paikka nostaa kampanjoita ja ajankohtaisia tuotteita on etusivu. Ajattele etusivua verkkoapteekkisi sisäänkäyntinä ja näyteikkunana. Mihin haluat kiinnittää asiakkaan huomion ensimmäiseksi? Mihin tuotteisiin haluat asiakkaan tarttuvan? Mitä informaatiota asiakkaalle tulee esittää helposti ja saavutettavasti? Miten saat asiakkaan pysymään verkkoapteekissasi?
Etusivun lisäksi verkkoapteekkiin voi myös hyvin luoda erillisen tarjoussivun ja “ajankohtaista” -osion. Näiltä sivuilta asiakas voi helposti selata hänelle kiinnostavia tuotteita. Ajankohtaisia tuotteita voi olla esimerkiksi aurinkovoiteet, korona kotitestit tai vegaaniset tuotteet. Luodut sivut kannatta aina linkittää esim. navigointipalkkiin tai etusivulle.
6. Muista tuottaa sisältöä verkkoapteekkiin
Sisällöt ja sisältömarkkinointi on erinomainen tapa lisätä verkkoapteekin hakukonenäkyvyyttä ja saada liikennettä verkkosivuille. Sisältömarkkinoinnin ideana on tuottaa asiakaskunnalle kiinnostavaa sisältöä ja ohjata heitä sisällön perässä verkkoapteekkiin.
Sisältöä kannattaa tuottaa sivustolle jatkuvasti. Hyvä tahti luoda sisältöä verkkoapteekkiin on vähintään kerran kuukaudessa. Sisällöt voivat koostua tekstistä, kuvista ja videoista.
+ Esimerkiksi käyttöohjevideot tai jaetut kokemukset tuotteista voivat kiinnostaa potentiaalisia asiakkaita ja helpottaa heidän ostopäätöstään.
Ylläpidosta
Verkkoapteekin ylläpito saattaa olla työlästä ja resursseja kuluttavaa. Ylläpito saattaa olla kuluttavaa erityisesti, jos apteekki kokee epävarmuutta verkkoapteekin kanssa. Epävarmuus yhdistettynä apteekin kiireiseen arkeen saattaa kuormittaa entisestään.
Farmanian Apteekin Digituki kouluttaa mielellään apteekkinne henkilökuntaa kohti verkkoapteekin asiantuntijuutta!
Jos kyse on resurssipulasta tai halusta optimoida resurssit apteekin muihin tärkeisiin toimiin, tarjoamme myös Verkkoapteekin ylläpitopalveluita. Kysy meiltä tarjousta, niin räätälöimme teille parhaan mahdollisen ylläpitopaketin.
Kysy tarjousta: juuso.noponen(at)farmania.fi