6 keinoa, miten voit saada asiakkaita verkkoapteekkiin?

Verkkoapteekki on pystytetty, mutta asiakkaat uupuu. Tämä on yleinen skenaario ja valitettava tosiasia monella verkkoapteekin perustaneella apteekilla. Faktahan on, että liikennettä verkkoapteekkiin ei synny itsestään. Apteekin on panostettava markkinointiin ja tehtävä verkkoapteekki näkyväksi, sillä ilman aktiivista mainontaa ja sivujen päivittämistä verkkoapteekki – tai mikään mukaan verkkokauppa – ei tuota tulosta.

Tässä 6 konkreettista vinkkiä siihen, miten voit tuoda verkkoapteekkiasi näkyväksi. Sisällytä näitä elementtejä markkinointisuunnitelmaasi jo verkkoapteekkisi alkutaipaleella.

1. Tuo verkkoapteekki näkyväksi kivijalassa

Tee julisteita ja flayreita verkkoapteekin kampanjoista kivijalkaan. Erityisesti, jos suunnitelmissasi on palvella oman alueesi asukkaita tai vanhoja asiakkaitasi verkossa, kannattaa tähän puoleen panostaa jo etunenässä.

Keskustele myös henkilökunnan kanssa siitä, missä tilanteissa kivijalassa asioiva asiakas tulisi ohjata aina verkkoapteekkiin. Tässä muutamia käytännön esimerkkejä:

  • Tuotetta saatavilla tukkuliikkeestä, mutta varastot loppu apteekista. Ohjaa asiakas verkkoon ja kerro, että tilauksen voi maksaa etukäteen, jolloin asiakas välttyy tuplajonottamiselta. Muista kertoa verkkoapteekin eri toimitusvaihtoehdoista!
  • Asiakas on pahoillaan pitkistä jonotusajoista. Kerro ystävällisesti asiakkaalle mahdollisuudesta asioida myös verkossa. Kerro, että tilauksen ja jonottamisen voi tehdä vaikka puutarhakeinusta käsin. Kun tilaus on valmis, sen voi vain noutaa apteekista, noutolokerikosta tai valita jonkun muun verkkoapteekin toimitustavoista.
  • Asiakas tilaa puhelimitse aina kalliin reseptilääkkeen etukäteen ja tietoturva-asiat mietityttävät. Ohjaa asiakas verkkoapteekin asiakkaaksi, jolloin asiakas on vahvasti tunnistautunut ja pystytte asioimaan puhelimitse turvallisesti ja saat pääsyn asiakkaan reseptilääkkeisiin. Näin voit esim varmistua siitä, että resepti on olemassa ja toimitusvälit kunnossa, etkä tällöin tule tilanneeksi kallista lääkettä turhaan.

2. Kerro verkkoapteekista uutiskirjeessä

Onko apteekillanne jo uutiskirje ja tilaajiakin jo ihan mukavasti? Kerro vanhoille sitoutuneille asiakkaillesi uudesta asiointikanavasta ja anna esimerkiksi alekoodi verkkoapteekkiin.

Siten saat liikennettä verkkoapteekkiisi, tutustutat vanhat asiakkaat uuteen asiointikanavaanne, ja kun tilauksia alkaa satelemaan, saatte myös apteekissa hyvää harjoitusta tilausten käsittelystä!

Sitten kun aktiivisuus verkkoapteekissa lisääntyy, tulette huomaamaan, että asiakkaiden ohjaaminen kivijalasta verkkoapteekkiin myös helpottuu!

3. Panosta verkkoapteekin markkinointiin sosiaalisen median kanavissa

Sosiaalisen median kanavat ovat eittämättä tämän ajan suosituimpia ja ehkä parhaimpia markkinointikanavia. Parhaimmillaan somen kautta tavoitetaan satoja, jopa tuhansia potentiaalisia asiakkaita hetkessä.

Anna verkkoapteekkisi näkyä isosti sosiaalisessa mediassa. Kerro vaikka jokaisen julkaisun lopussa mahdollisuudesta tilata lääkkeet ja muut apteekkituotteet suoraan verkosta. Koska yksi julkaisu ei takuulla tavoita kaikkia potentiaalisia seuraajiasi, on asioiden toistaminen ja tasainen rummuttaminen tärkeää.

Tutustu myös sosiaalisen median mainonnan saloihin! Maksetulla mainonnalla voit saada laajemmin näkyvyyttä verkkoapteekillesi, mutta voit kohdentaa maksetun mainonnan halutessasi myös vain paikallisiin asiakkaisiin!

4. Vaikuttajamarkkinoinnilla näkyvyyttä verkkoapteekille

Vaikuttajamarkkinointi on vielä uudehko mainonnan muoto ainakin apteekkialalla. Ole edelläkävijä, tutustu omaan brändiisi sopiviin vaikuttajiin ja ehdota yhteistyötä. Ennen yhteistyön ehdottamista suunnittele kampanjan tavoite, kampanjaan käytettävä budjetti ja se, mitä haluaisit vaikuttajan tekevän verkkoapteekkinne hyväksi.

Esim näin:

  • millä kulmalla verkkoapteekkia haluaisitte lähestyttävän?
  • kuinka monta julkaisua toivot Instagramiin ja missä ajassa?
  • kuinka monta stoorikokonaisuutta toivot Instagramiin ja missä ajassa?
  • millaisen blogipostauksen toivot ja kuinka monta julkaisua?
  • mitä häshtageja ja merkintöjä toivot yhteistyökumppaniltasi?

Anna vaikuttajalle esim. alekoodi verkkokauppaan, jota hän voi jakaa seuraajilleen. Kaikista alekoodin kanssa toteutuneista konversioista vaikuttajalle maksetaan esim 5% komissio.

Muista kuitenkin, että mitä enemmän vaikuttajalta pyydät, sitä enemmän joudut maksamaan!

Jos tavoittelet paikallista yleisöä, valitse esimerkiksi lähialueella toimiva mikrovaikuttaja. Tuijota seuraajamäärän sijaan vaikuttajan yleisöä: onko kohdeyleisö pääosin Suomessa ja mitä ikäluokkaa se edustaa?

Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnista PING Helsingin sivuilta.

5. Kutsu paikallinen toimittaja verkkoapteekin asiakkaaksi

Perinteisen lehtimainonnan tehoa ei kannata aliarvioida! Anna siis paikalliselle toimittajalle mahdollisuus tilata verkkoapteekistanne tuotteita esim. lehtijuttua vastaan.

Pyydä toimittajalta rehellistä palautetta verkkoapteekista ja puutu tarvittaessa ongelmakohtiin. Näin teet verkkoapteekkiasioinnista kaikille asiakkaille mukavamapaa ja sujuvampaa.

Lehtiartikkeleita lukee taatusti apteekkisi paikallinen kohdeyleisö. Panosta artikkelin julkaisupäivänä myös kivijalka- ja somemainontaan!

6. Päätä kohderyhmäsi ja tee sisältöä verkkoapteekkiin sen mukaan – Google tykkää

Jos haluat keskittyä verkkoapteekissa urheiluravinteisiin, julkaise juttuja urheiluun liittyen. Jos haluat, että verkkoapteekki palvelee perheitä ja lapsiasiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla, tee sisältöä sen mukaan.

Yhteen tai muutamaan kohderyhmään tai kategoriaan keskittyminen tekee omasta toiminnastasi johdonmukaista ja helpottaa myös omaa työtänne. Lisäksi se palvelee kohderyhmääsi paremmin.

Pääasia kuitenkin on, että tuotat sisältöä!

Google tykkää siitä, että sivustoa päivitetään. Se tykkää myös siitä, että julkaiset orgaanista sisältöä. Google on fiksu ja huomaa nopeasti kopioidun sisällön. Vältä siis sitä, että sisältösi olisi suora kopio kilpailijaltasi. Näin voit mahdollisesti nousta myös hakutuloksissa korkeammalle!

Julkaisut - Farmania