Yhdessä työtä apteekin ja asiakkaiden hyväksi – Farmanian henkilöstö osana Härki Apteekin arkea

Asiakaslähtöisessä Nokian Härki Apteekissa henkilöstöpalvelun käyttö on keskeinen osa apteekin arkea. Farmanialaiset ovat apteekkari Marja Saarelaisen ja muun apteekin henkilökunnan tukena lunastamassa apteekin palvelulupausta, vuoden jokaisena päivänä.

Nokian Prisman yhteydessä sijaitsevassa Härki Apteekissa on haastattelupäivänä vilkasta, kuten useimpina iltapäivinä.

”Ilman vuokratyövoimaa apteekin arki ei yksinkertaisesti toimisi”, reilut puolitoista vuotta Nokialla apteekkarina toiminut Marja Saarelainen ja yli 11 vuotta talossa ollut proviisori Susanna Harkki-Leppänen kertovat.

Härki Apteekin palvelulupaus ”Palvelemme vuoden jokaisena päivänä” lunastetaankin apteekin oman, ammattitaitoisen henkilökunnan ja vuokrahenkilöstön onnistuneena yhteistyönä.

Joka päivä osa apteekin henkilökunnasta koostuu vuokrafarmaseuteista, joista suuri osa on farmanialaisia. Härki Apteekki on myös yksi Farmanian pitkäaikaisimmista asiakasapteekeista Pirkanmaalla.

Henkilöstöpalvelusta joustavuutta apteekin työvuoroihin

Marja muistelee, että kuuli itse Farmaniasta ensimmäistä kertaa jo vuoden 2012 tienoilla ollessaan apteekkarina Eurajoella. Siirryttyään apteekkariksi Forssan Kutomon apteekkiin vuonna 2018 tulivat farmanialaiset tutuiksi osana Kutomon apteekin henkilöstöä.

Härki Apteekki alkoi käyttämään Farmaniaa vuoden 2017 loppupuolella, kun apteekki muutti nykyisiin tiloihinsa.

”Työvoiman tarpeen arvioitiin kasvavan muuton myötä. Silloinen apteekkari ei kuitenkaan halunnut lähteä rekrytoimaan taloon enempää omaa väkeä, sillä tulevista asiakasvirroista ei ollut vielä tietoa. Eli järkevästi ja varovaisuudella lähdettiin liikkeelle”, Susanna muistelee.

Marjan ja Susannan mukaan asiakkaiden asiointitottumukset ovat myös muuttuneet paljon viimeisten vuosien aikana. Apteekissa asioidaan samalla, kun hoidetaan muitakin päivittäisiä asioita. Iltapainotteisuus ja asiointi viikonloppuisin lisäävät apteekin työvoiman tarvetta.

”Meillä oli vahva halu tukea sitä, ettei omalle henkilökunnalle tulisi iltavuoroja niin paljon. Tuolloin meillä oli joka ilta vuokrafarmaseutti, joka oli töissä sulkemisaikaan asti”, Susanna jatkaa.

Apteekin henkilökunnan näkökulmasta henkilöstöpalvelun käyttö tuo toivottua joustavuutta työvuoroihin.

”Eihän me pärjättäisi ilman lisätyövoimaa esimerkiksi juhlapyhinä. Ne ovat kiireisiä päiviä ja jos ei apua saisi, neljä tai viisi omaa farmaseuttiamme olisi silloin töissä. Pyhäpäivinä tehdyt työvuorot poikivat vapaapäivän keskelle viikkoa, ja sitten oltaisiin arkena siinä tilanteessa, että miehitys ei riitä”, Susanna laskee.

”Ymmärrämme toki, ettei myöskään farmanialaisten työpäivät voi koostua täysin iltavuoroista. Emmehän me saisi hyviä työntekijöitä, jos heidät laitettaisiin aina tekemään ääripään vuoroja. Tämä johtaisi myös ennen pitkää siihen, että vuokratyöntekijä ei viihdy työpaikallaan. Tällöin työvoiman puute koituisi lopulta meidän, eli apteekin huoleksi. Siksi on tärkeää löytää hyvä kompromissi.”, kaksikko pohtii.

Apteekkari Marja Saarelainen pitää tärkeänä sitä, että on itsekin mukana asiakaspalvelutyössä.

Marjalle asiakaspalvelu on aina ollut tärkeää. Yhdessä henkilöstön kanssa toimiminen on Marjalle luontevaa ja välitöntä. Myös asiakkaat aistivat, millainen yhteishenki ja tunnelma apteekissa vallitsee.

”Teen työvuoroja myös juhlapyhinä ja viikonloppuisin. Niissä on ihan oma fiiliksensä, ja tuolloin saan olla vain asiakkaitamme varten. Paperihommia ehtii tehdä arkena”, hän hymyilee.

Farmanialaiset osana apteekin arkea

Farmanian farmaseutit, proviisorit ja kassatyöntekijät tekevät Härki Apteekissa pääsääntöisesti asiakaspalvelutehtäviä. ”Farmanialla on hyviä ja erittäin ammattitaitoisia työntekijöitä, jotka ovat kiinnostuneita omasta työstään”, Susanna kertoo.

Mukana on kaksikon mukaan useita erityisen hyviä työntekijöitä, joista apteekki onkin antanut hetki sitten hyvää palautetta Pirkanmaan aluepäällikkönä toimivalle Tuija Hömmölle.

”Farmanialaisten hyvä ja vilpitön asenne näkyy heidän päivittäisessä työssään ilman, että se tuntuisi jotenkin päälle liimatulta.”

”Farmanialaisten hyvä ja vilpitön asenne näkyy heidän päivittäisessä työssään ilman, että se tuntuisi jotenkin päälle liimatulta. Tämä näkyy heidän tavassaan tehdä työtä ja sitoutua siihen. Tätähän ei tapahtuisi, ellei kokonaisuus olisi hyvin hallussa. Farmanialaiset osaavat myös asennoitua juuri meidän apteekin ajatusmaailmaan ja toimintatapoihin”, Marja lisää.

Tuotetietous ja tavoite antaa asiakkaalle hyvä ja tarpeet huomioiva palvelukokemus ovat sekä farmanialaisten että oman henkilöstön yhteinen tavoite.

”Olen usein ajatellut, että Farmanialla on tehokas ja hyvin toimiva talon sisäinen koulutusjärjestelmä. Mielestäni esimerkiksi apteekkijärjestelmän käyttö on suurimmalla osalla hallussa kaikkine viimeisine ominaisuuksineen”, Susanna kehuu.

”Me tehdään kaikki täällä yhdessä työtä apteekin ja asiakkaiden hyväksi”

Henkilöstöpalveluiden käyttö on Härki apteekissa vakiintunut toimintamalli ja yhteistyön sujuvuus onkin palvelulupauksen täyttymisen edellytys. Uusia toimintatapoja hyväksytään aiempaa helpommin osaksi nykyaikaista asiakaspalvelua.

”Teemme kaikki yhdessä työtä apteekin ja asiakkaiden hyväksi.”, Susanna tiivistää.

Marja (vas.) ja proviisori Susanna (oik.) kuvattuna apteekilla lokakuussa 2024

Joskus apteekilla on iltoja, kun kaksi kolmesta iltavuorolaisesta on farmanialaisia. Yhteistyön alkuvaiheilla vakihenkilöstö saattoi kokea raskaaksi, jos kiireisenä iltana oli perehdytettävä uutta työntekijää talon käytäntöihin. Aika on kuitenkin korjannut tämän, ja apteekissa käy pääsääntöisesti samat farmanialaiset.

”Se, millainen ilmapiiri apteekissa on, vaikuttaa siihen, pystyykö vuokratyöntekijä toimimaan täällä luontevasti ja tuomaan omaa ammattitaitoaan meidän parhaaksi”

”Farmanialaiset solahtavat vaivattomasti apteekin työyhteisöön. Vähän niin kuin ollaan omaa väkeä, vaikka ei ollakaan”, kaksikko kertoo.

”Apteekin ilmapiiri toki antaa siihen luvan tai ei. Se, millainen ilmapiiri apteekissa on, vaikuttaa siihen, pystyykö vuokratyöntekijä toimimaan täällä luontevasti ja tuomaan omaa ammattitaitoaan meidän parhaaksi”, Marja jatkaa.

Susanna ja Marja pohtivat työn mielekkyyden vaikutusta myös siihen, halutaanko heille tulla töihin.

”Farmanialaisten joukossa on työntekijöitä, jotka tekevät meillä valtavan määrän työtunteja kuukaudessa, joten olisihan se hassua rajata heidät jonkun oleellisen tiedon, kuten tuote-edustajien pitämien infojen ulkopuolelle. Työntekijöiden erottelu tässä tapauksessa olisi myös mielestäni tietynlaista kahtiajakoa ruokkiva ele”, Susanna pohtii.

Kaikille apteekin työntekijöille mahdollistetaan ammatillinen kehittyminen myös sitä kautta, että apteekissa on mitä myydä. Reseptilääkkeitä on riittävästi varastossa ja palveluvalinnan tuotevalikoima on suuri, joten ”ei oota” joutuu tarjoamaan asiakkaalle vain harvoin.

”Asiakkailta saadaan laajasti kiitosta hyvästä asiakaspalvelusta ja ripeästä toiminnasta. Jos työntekijät eivät haluaisi tulla meille töihin, niin se heijastuisi tähän ja koko toimintaamme”, Marja kertoo.

”Nyt tietyllä lailla kun näitä asioita miettii, niin onhan meistä tullut työyhteisö”, Susanna toteaa.

Aluepäällikkö ja päivystyspalvelu työvuorosuunnittelijan apuna

Marjan ja Susannan mielestä kommunikointi Farmanian aluepäällikön kanssa on myös sujuvaa. ”Tuija on pyrkinyt mielestäni kääntämään kivet ja kannot, että meille saadaan työntekijöitä. Jos joku päivä näyttää pahalta, vuoronvaihtoja luovitaan sitten yhdessä”, Susanna kehuu.

”On myös hienoa, että aluepäällikkö itse tekee apteekkityötä ja sen myötä tietää, minne työntekijöitä lähettää”, Marja jatkaa.

Iltakahdeksaan auki oleva päivystyspalvelu toimii myös Susannan mukaan hyvin. Niin sanottuja positiivisia osumia, eli täytettyjä pikatilauksia on paljon. On ymmärrettävää, ettei lyhyellä varoitusajalla aina saada työntekijää koko työvuoroon.

”Näissä tapauksissa on kuitenkin keskusteltu, auttaisiko esim. lyhyempi työvuoro, jos ketään ei saada korvaamaan täyttä työvuoroa. Työtä tilausten täyttämiseksi todella tehdään”, Susanna kertoo.

Farmanian työvuorotilaukset tekevä Susanna myös kokee, että henkilöstöpalvelun käyttö tuo joustoa työvuorosuunnitteluun oman henkilöstön osalta.

Uudet näkökulmat virkistävät

Kesäisin apteekilla on ollut Farmanian osalta työvuoroissa myös keikkafarmaseutteja. Keikkafarmasistit tuovat virkistävää ja energistä vaihtelua työpäiviin.

Nuoremmat farmanialaiset tuovat uusia näkemyksiä työelämään ja vanhemmilla työntekijöillä on arvokasta työkokemusta jopa vuosikymmenten ajalta.

”Uudet tuttavuudet ja toimintatavat pitävät meidät elossa”, Marja tiivistää.

Helppo ja riskitön henkilöstöpalvelu

Kun pohdimme viestiä apteekeille, jotka vielä harkitsevat henkilöstöpalvelun käyttöä, painottavat Marja ja Susanna ratkaisun helppoutta ja riskittömyyttä:

”Kun osa työntekijöistä on vuokratyöntekijöitä, sijaisen hankintaan liittyvät toimenpiteet ovat esimerkiksi tässä tapauksessa Farmanian aluepäällikön työpöydällä. Jos kaikki olisivat omilla palkkalistoilla, mahdollisten työntekijöiden joukko ja poissaolojen paikkausprosentti olisi paljon pienempi”.

”Henkilöstöpalvelu on hyvä ratkaisu myös silloin, jos apteekista puuttuu jotain tiettyä erityisosaamista, kuten myynnin ja markkinoinnin osaamista tai muita sellaisia vahvuuksia, jotka olisivat hyväksi apteekin toiminnalle”, Susanna jatkaa.

Marja pitää myös hienona asiana sitä, että nykyisin Farmanian toiminnan takana vaikuttaa Suomen Apteekkariliitto, joka on aikanaan tehnyt ratkaisun yrityskauppojen tekemisestä portaittain. Tämä vahvistaa luottamusta myös Farmaniaa kohtaan.

”Apteekkariliiton takana on kuitenkin lähes kaikki Suomen apteekkarit, jolloin myös Farmania on meidän oma”, Marja toteaa.


Teksti ja kuvat: Iiris Hämäläinen

Seuraa meitä somessa