Uuden strategian edessä

Nykyinen strategiakautemme on tulossa päätökseensä ja strategiamme uudistaminen on ollut yksi kuluneen vuoden merkittävimmistä ponnistuksista. Viimeisen neljän vuoden aikana olemme keskittyneet toimintamme kehittämiseen ja yhtenäistämiseen, palvelutarjontamme laajentamiseen sekä työvoiman saatavuuden varmistamiseen. Näiden strategisten osa-alueiden mukainen työskentely on johdattanut meidät siihen pisteeseen, että visiomme johtavana apteekki-, lääke- ja terveysalan henkilöstöpalveluyrityksenä, on jo osittain käynyt toteen. Koska nykyinen strategiakausi on ollut niin onnistunut, uskallamme olla rohkeita myös uuden strategian suhteen.

Strategiatyössä olemme keskittyneet toimintaympäristön, markkinoiden ja kilpailijoiden analysointiin sekä skenaariotyöhön ja asiakasymmärryksen kasvattamiseen. Toimintaympäristö tuntuu olevan jatkuvassa myllerryksessä apteekkien toimintaedellytyksien muuttuessa, epävakaan maailmantilanteen vaikuttaessa asiakasyrityksiimme, työvoiman saatavuuteen liittyvien haasteiden ja kilpailun lisääntyessä. Digitaalinen kehitys, varsinkin tekoälyn osalta, on ottanut harppauksia kuluneen vuoden aikana, ja tulevaisuuden ennustaminen on tuntunut entistäkin mutkikkaammalta.

Miten löydämme oikean suunnan muuttuvassa toimintaympäristössä ja navigoimme eteenpäin ulkoiset ärsykkeet huomioiden, mutta kuitenkin oman kurssimme mukaisesti?

Arvot ovat strategian osa-alue, jonka miellän yhdeksi yrityksen tärkeimmäksi pääomaksi. Arvot luovat ohjenuoran kaikelle toiminnalle. Toinen merkittävä pääoma ovat ihmiset. Arvojen mukaisesti toimivat ihmiset taas ovat kaiken toiminnan selkäranka. Kutsumme omia arvojamme Punaiseksi rangaksi, ja koen vahvasti, että se ohjaa toimintaamme jokaisena hetkenä. Arvoissamme kiteytyy farmanialaisten yhteinen ajatusmaailma ja ne ovat koko yrityskulttuurimme ydin. Uudistettu Punainen ranka tulee olemaan yhtä suoraselkäinen kuin edeltäjänsä, vaikka nikamat ovatkin vuosien saatossa hioutuneet. Uudistetut arvomme sopivat niin tämän päivän kuin huomisen työelämän tarpeisiin ja asettavat asiakkaamme heidän ansaitsemaansa huomioon. Viimeisiä sanakäänteitä hiotaan edelleen, mutta odotan jo malttamattomana uudistetun Punaisen rangan julkaisua.

Farmania Oy:n henkilöstöä strategiakiertueella keväällä 2023.

Kuluneen vuoden strategiatyö ja koko henkilöstömme osallistuminen uuden strategian luomiseen on ollut merkittävä asia. Keväällä toteutettu strategiakiertueemme kulki Helsingin, Turun, Tampereen, Jyväskylän, Seinäjoen ja Oulun kautta. Kiertueelle osallistui suuri osa henkilöstöämme ja pääsimme ideoimaan strategian ympärillä kehittämäni Wild&SANE-metodin avulla. Toivon, että pääsen kertomaan kyseisestä metodista lisää myöhemmin. Ainakin voin luvata, että tulette kuulemaan työmme tuloksista kiteytetyn strategian muodossa. Kiertueen jälkeen päädyin viettämään talvilomaa Sallaan, ja se tuntui mukavalta päätepysäkiltä kiertueellemme. Tästä syntyi idea, että Salla voisi saada merkittävän roolin myös strategiakautemme aloituksessa. Tulemme siten järjestämään uudistetun strategiamme julkistustilaisuuden henkilöstöllemme Sallassa alkuvuonna 2024. Tavoitteemme on ottaa uusi strategia välittömästi käyttöön ja aloittaa työskentely uudistetun visiomme toteutumisen eteen. Toivon, että matka innostaa henkilöstöämme jatkamaan arvokasta työskentelyä strategian parissa, ja se saa suunnitelmamme konkretisoitumaan heti vuoden alusta alkaen.

Näen strategiset valinnat menestyksen kannalta keskeisinä, joten strategiatyön onnistuminen on toimintamme kannalta kriittistä. Suunnittelutyön lähestyessä loppuaan voin todeta olevani luottavainen. Ympärillämme tapahtuu jatkuvasti muutoksia ja uudistettu strategiamme auttaa meitä reagoimaan niihin nopeasti. Meillä on selkeä visio, tiedämme tehtävämme ja arvot ohjaavat toimintaamme, ja näin olemme valmiita kohtaamaan tulevat vuodet avoimella ja innostuneella mielellä.

Marianne Hovi
Toimitusjohtaja


Teksti: Marianne Hovi

Seuraa meitä somessa