Projekteissa mukana: Vaihtelevampaa arkea Farmanialla

Farmanian liiketoiminnan kasvaessa ja palveluvalikoiman laajentuessa, on yritys tarjonnut työntekijöilleen mahdollisuutta monipuolistaa omaa työnkuvaa ottamalla osaa erilaisiin projekteihin. Osa projekteista on ollut kertaluontoisia, mutta joistakin on tullut pysyvä osa työntekijöiden toimenkuvaa. Mikä sai Erjan, Meri-Tuulin ja Viivin lähtemään mukaan erilaisiin projekteihin?

Vuorovaikutuksellista soittotyötä

Farmanian palveluvalikoimaan on kuulunut jo vuodesta 2020 telemarkkinointi, jonka avulla asiakasyritysten kampanjat tavoittavat apteekit ympäri Suomea.

Näihin samoihin aikoihin Farmanian kokenut farmaseutti Erja Laitiainen näki yrityksen WhatsApp-ryhmässä ilmoituksen, jossa haettiin soittajia telemarkkinointiprojekteihin. Erja oli aiemmin miettinyt osallistumista apteekkihenkilökunnalle suunnattuun myynnin- ja markkinoinnin koulutukseen, mutta päättikin ilmoituksen nähtyään kokeilla rahkeitaan myyjänä telemarkkinoinnissa: ”Ajattelin, että hei, mennäänpä epämukavuusalueelle ja katsotaan, kuinka onnistun. Se tulee kertomaan myös siitä, että kannattaako koulutukseen lähteä ja onko tämä minun juttuni. Ja tässä sitä ollaan”, Erja naurahtaa lähes kaksikymmentä teleprojektia myöhemmin.

Erja Laitiainen Runebergin höyrylaivalla kesällä 2019.

Kynnystä lähteä tekemään soittotyötä apteekkeihin madalsi Laitiaisen kohdalla se, että apteekit olivat hänelle entuudestaan tuttua maaperää ja tuotteet, joita apteekeille kaupattiin, olivat siellä usein jo valmiiksi myynnissä. ”Tämä ei ollut sellaista tavallista puhelinmyyntiä. Apteekit tietävät mitä haluavat, eikä heitä varmasti haittaa saada paljon myyviä tuotteita alennuksella”, Erja toteaa.

”Vuorovaikutus on tässä ihan erilaista kuin tavallisessa puhelinmyynnissä.”

Laitiainen muistelee olleensa mukana vähintään 18 teleprojektissa, ja osa asiakkaista osaa nykyään jopa pyytää häntä suoraan soittajaksi. Laitiaista itseään projekteissa motivoi mahdollisuus tehdä töitä kotoa käsin, sillä työmatkat pääkaupunkiseudun ruuhkissa voivat olla ajoittain aikaa vieviä. Erja pitää soittelua mukavana vastapainona apteekkityölle ja kokee työnsä palkitsevaksi: ”Usein kun juttelee apteekkarin tai markkinointivastaavan kanssa, niin he ovat oikein tyytyväisiä, kun olen soittanut, Erja summaa.

Farmanian soittoprojekteja kutsutaan tarkoituksella telemarkkinoinniksi eikä puhelinmyynniksi. Laitiaisella on selkeä mielipide miksi: ”Meillä kaikilla on kokemusta niistä puhelinmyyjistä, jotka vain puhuu, puhuu ja puhuu. Tässä ei yritetä pakkomyydä kenellekään mitään. Puhelu ikään kuin keskustellaan läpi. Siinä annetaan asiakkaallekin puheenvuoro ja kuuntelet oikeasti, mitä toisella on sanottavaa. Vuorovaikutus on tässä ihan erilaista kuin tavallisessa puhelinmyynnissä”.

Eräs telemarkkinointiprojekti on piirtynyt Laitiaiselle erityisen hyvin mieleen. Siinä apteekeille myytiin laitetta, jonka Erja sai myös itselleen kokeiluun. ”Olen aina pitänyt hyvää valmistautumista tärkeänä, jotta osaan oikeasti kertoa kaiken tarvittavan”, Erja perustelee. Laite oli silloin markkinoilla uusi, mutta Laitiainen onnistui myymään sitä apteekeille hyvin: ”En olisi ikinä uskonut, että sitä menisi niin hyvin kaupaksi. Onnistuin ylittämään asiakkaan odotukset”.

Entä millainen on Erjan mielestä hyvä telemarkkinoija? Vastausta Laitiaisen ei tarvitse miettiä paria sekuntia pidempää: ”Iloinen, asiallinen, ytimekäs ja pitkäjänteinen”.

Etäproviisorit sujuvoittamassa apteekin arkea

Meri-Tuuli Vilmunen oli työskennellyt Farmanialla jo vuoden päivät eri asiakasapteekeissa keikkaproviisorina, kun toive monipuolisemmasta työnkuvasta ja mahdollisesta etätyöstä alkoivat pyöriä mielessä. Vilmusen toiveisiin vastattiin nopeammin kuin hän uskalsi odottaa, kun Itä-Suomen aluepäällikkö Mari Ronkainen otti yhteyttä ja kertoi erään asiakasapteekin tarvitsevan apua työsuojelu- ja tietosuoja-asioissa.

”Tietosuoja-asioista minulla oli kokemusta, mutta en ollut aiemmin tehnyt työsuojeluasioita. Ajattelin, että tässähän sitä oppii”, Meri-Tuuli kertoo hymyillen.

”Tässä ollaan niin kuin omia projektijohtajiamme.”

Tämän tapahtumaketjun seurauksena Farmanialle lanseerattiin etäproviisoripalvelu tammikuussa 2022. Kyseistä palvelua oli aiemmin toteutettu satunnaisesti ja pienimuotoisesti, mutta nyt se haluttiin konseptoida selkeäksi kokonaisuudeksi. Etäproviisoripalvelun ydinajatuksena on auttaa apteekkeja erilaisissa, tavallisesti proviisorille kuuluvissa työtehtävissä, kuten työvuorosuunnittelussa, tietosuoja-asioissa sekä toimintaohjeiden päivittämisessä. Näin ollen apteekin henkilökunnan arvokasta aikaa vapautuu asiakkaiden palveluun ja muiden tehtävien hoitamiseen.

Meri-Tuuli Vilmunen 2023.

Vilmusta motivoi heti alusta lähtien etäpalvelutyön projektiluontoisuus, ja sen tuoma vastuu sekä vapaus. ”Saan itse suunnitella omat aikatauluni ja työpäivien sisällön. Tässä ollaan niin kuin omia projektijohtajiamme”, Vilmunen summaa.

Etäproviisoripalvelu on siis verrattain uusi ja se on muovautunut matkan varrella nykyisiin uomiinsa apteekkien tarpeiden perusteella. Vilmusesta on ollut antoisaa haastaa itseään, oppia uutta sekä löytää ratkaisuja apteekkien nykyhetken tarpeisiin.

Entä millä tavalla työ etäproviisorina on eronnut apteekissa läsnä olevan proviisorin työstä, jota Meri-Tuuli tekee edelleen säännöllisesti? ”Apteekissa laatutyö keskeytyy helposti, oli se sitten puhelu tai asiakkaiden palvelu reseptintoimituksessa. Rauhaa paneutua tällaisiin asioihin ei välttämättä ole”, Vilmunen muistelee.

Vaikka etäpalvelutyön tuoma monipuolisuus ja itseohjautuvuus ovat Meri-Tuulille työn suola, liittyy etäproviisorin tehtäviin myös omat haasteensa. Vilmunen kertoo, että joutuu jatkuvasti työssään mukautumaan, löytämään parhaita tapoja toimia ja tulkitsemaan lainsäädäntöä, sillä valmiita ohjeita, kuten esimerkiksi kuinka tietosuojakartoitus tehdään, ei ole. Kaiken tulee perustua viranomaisohjeisiin, eikä mitään voi tehdä mututuntumalla.

Yhdeksi haasteeksi Vilmunen mainitsee myös työn ajoittaisen yksinäisyyden, mutta siihen hänellä on jo ratkaisu takataskussa: ”Onneksi Farmanian kautta pääsee halutessaan myös asiakaspalvelutöihin apteekkiin, ja siten saa taas työyhteisön ympärilleen”.

Kohtaamisia esittelypäivillä

Ennen Farmanialle tuloa työvuorokoordinaattori Viivi Heino työskenteli apteekissa lääketeknikkona ja kosmetiikkaneuvojana. Hänen vastuullaan oli kouluttaa apteekin henkilökuntaa uusista kosmetiikkatuotteista ja opastaa asiakkaita sopivan ihonhoitotuotteen valinnassa.

Kun Farmania sai viime syksynä asiakkaalta toimeksiannon, jossa tarvittiin tuote-esittelijöitä pääkaupunkiseudun, Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen suurimpiin päivittäistavarakauppoihin, ei silloisen liiketoimintajohtajan tarvinnut kauaa pohtia, ketä hän pyytää projektiin mukaan. Ja Heino suostui mielellään.

”Oli kiva saada vaihtelua työvuorokoordinaattorin työtehtäviin ja samalla päästä tekemään sellaista, missä olen parhaimmillani”, Viivi muistelee.

Tuote-esittelyt koskivat erään kotimaisen valmistajan suunhoitotuotteitta. Esittelypäivissä asiakkaille tuli jakaa ilmaisia näytteitä, sekä kertoa tuotteiden käytöstä ja tehosta. Viivillä ei ollut ennen esittelyjä juuri tietoa kyseisen asiakkaan valmisteista, mutta esittelijöille pidettiin kattava perehdytys Teamsin välityksellä. ”Aluksi tietty jännitti, kun en ollut hetkeen esittelyjä tehnyt, mutta perehdytyksen jälkeen tuli paljon varmempi fiilis”, Viivi summaa.

Esittelypäivät ovat usein hektisiä ja vuorovaikutuksessa täytyy olla monenlaisten ihmisten kanssa. Onneksi Heinolla on vuosien kokemus asiakaspalvelutyöstä ja hän tiesi mitä odottaa. ”Pidän ihmisten kohtaamisesta. Kun näet, että joku aidosti ilahtuu käydystä keskustelusta ja lähtee tilanteesta paremmalla fiiliksellä, niin kyllähän siinä on sitä jotain”, Viivi toteaa.


Teksti: Oona Niemi

Seuraa meitä somessa